Archiwum Andrzeja Zarębskiego w Bibliotece Narodowej - Aktualności - Biblioteka Narodowa

EN

Archiwum Andrzeja Zarębskiego w Bibliotece Narodowej

Archiwum Andrzeja Zarębskiego (1936–1998), cenionego krytyka i popularyzatora jazzu, trafiło do Archiwum Polskiego Jazzu Biblioteki Narodowej. Znalazły się w nim rękopisy powstałych w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w. artykułów poświęconych muzyce jazzowej w Polsce i na świecie oraz materiały do pisanej razem z Romanem Kowalem Historii polskiej muzyki jazzowej.

Oprócz maszynopisów artykułów poświęconych stylom jazzowym, takim jak Chicago czy Dixieland, a także wybitnym muzykom, w rodzaju Bixa Beiderbecke czy Raya Charlesa, felietonów z cyklu Na ucho, drukowanych w tygodniku „ITD”, pośród przekazanych materiałów znalazły się maszynopisy rozmów, jakie Zarębski przeprowadził z ludźmi jazzu: Jerzym „Dudusiem” Matuszkiewiczem (z 1962 r., dla ukazującego się wtedy w Gdańsku czasopisma „Jazz”), liderem legendarnego zespołu Melomani, czy z muzykologami Jerzym Radlińskim i Kazimierzem Czyżem, a także z grafikiem Rosławem Szaybo.

Niezwykle cenne są dokumenty związane z organizacją cyklicznej imprezy Jazz Film Salon, a także z powstaniem w 1996 r. w podwarszawskim Józefowie Archiwum Fonografii, Dokumentacji Dźwiękowej i Faktografii Muzycznej „Phon-Ar”, ponadto korespondencja z redaktorami stacji Deutsche Welle, dokumenty z festiwalu jazzowego z Doniecka, odbywającego się w latach 1967–1977, wreszcie spis utworów zagranych przez Milesa Davisa podczas koncertu na XXV Jazz Jamboree w Warszawie w 1983 r.

Osobny blok stanowią materiały literackie: cykle Człowiek jest kwiatem ziemi (liryka i rewolucyjna poezja wietnamska) oraz Gdyby wszyscy żołnierze (Wiersze poetów amerykańskich) w wyborze i przekładach Zarębskiego oraz Krzysztofa Perzanowskiego. Oprócz wierszy Walta Whitmana, Robinsona Jeffersa czy Wallace’a Stevensa, Zarębski przekładał także wiersze Langstona Hughesa, m.in. Znużony blues, drukowany w latach siedemdziesiątych w nieistniejącym już dzisiaj miesięczniku „Jazz”. Interesujące okazują się również teksty słuchowisk radiowych: U kresu drogi, Sam pośród rzeki, Posłuchaj, don, których kanwą miała być muzyka Oscara Petersona, Colemana Hawkinsa i Woody Hermana.

Archiwum Andrzeja Zarębskiego obejmuje ponadto oryginał maszynopisu – pisanego w latach 1986–1987 – pierwszego tomu Historii jazzu (1988) prof. Andrzeja Schmidta z podtytułem Rodowód, maszynopis książki Krzysztofa Zgrai Flamenco: historia, teoria, praktyka (1995) oraz zapisy nutowe utworów saksofonisty Zbigniewa Jaremki: I’ll remember Trane (1975), Waltz for Billy (1982) czy Pchli jarmark (1984).

UDOSTĘPNIJ:

Aktualności

Hiszpańskojęzyczny żywot Stanisława Kostki z 1678 roku w darze dla Biblioteki Narodowej

czytaj więcej o Hiszpańskojęzyczny żywot Stanisława Kostki z 1678 roku w darze dla Biblioteki Narodowej