Archiwum Andrzeja Melzera w Bibliotece Narodowej - Aktualności - Biblioteka Narodowa

EN

Archiwum Andrzeja Melzera w Bibliotece Narodowej

Jeden z nestorów polskiego jazzu Andrzej Melzer, organizator i dokumentalista polskiego życia jazzowego lat pięćdziesiątych, ofiarował swoje archiwum Bibliotece Narodowej. Do najcenniejszych dokumentów należą fotografie z I Zaduszek Jazzowych w Krakowie w roku 1954, z ulicznej parady jazzowej w Sopocie w 1956 oraz z jam session muzyków słynnej orkiestry Glenna Millera w 1957. Ponadto ulotki festiwalu Pori Jazz w Finlandii i Kongsberg Jazz w Norwegii, programy festiwali w Sopocie w 1956 i 1957 czy Jazz Camping Kalatówki 2004 i 2005.

Najstarszym dokumentem w archiwum Melzera jest zdjęcie big bandu jazzowego ze Lwowa z 1933, złożonego z... pracowników poczty. Na fotografiach z lat pięćdziesiątych uwiecznieni zostali: Marian Eile, redaktor naczelny „Przekroju” oraz popularni wówczas muzycy, pionierzy polskiego jazzu: Jacek Borowiec, Lesław Lic, Witold Kujawski, Andrzej Trzaskowski. Na fotografiach wykonanych w 1956 roku przez Ryszarda Horowitza w Sali ASP w Krakowie koncertują Andrzej Kurylewicz, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski i Zbigniew Namysłowski. Do najcenniejszych zdjęć zalicza się portret trębacza Idreesa Suliemana wykonany w latach 50. XX wieku przez Marka Karewicza z autografami na odwrocie wszystkich członków New York Jazz Quartet. Autografy innych muzyków (np. Wandy Warskiej, Alojzego Thomysa czy Jerzego Miliana) zebrał Andrzej Melzer w programie festiwalu w Sopocie 1957, w którym opublikowane zostały poświęcone jazzowi teksty: Zygmunta Mycielskiego, Leopolda Tyrmanda, Jana Kotta i Stefana Kisielewskiego.

Wielką wartość archiwalną przedstawiają zaproszenia z lat pięćdziesiątych do Krakowskiego Jazz-Klubu, do klubu Pod Jaszczurami, a ponadto program „Wielkiego konkursu amatorskich wykonawców jazzowych” z 1963 roku ze słowem wstępnym Stanisława Radwana. W składzie jury tego konkursu widnieją nazwiska m.in. Kurylewicza i Karolaka, Jana Byrczka, Romana Waschki, a nawet Kazimierza Korda, dyrygenta, późniejszego dyrektora Filharmonii Narodowej. Okładkę programu zaprojektował Jerzy Skarżyński, malarz i scenograf teatralny.

Uwagę przykuwa ponadto wykonany w 1997 roku reprint karty legendarnego Hot Clubu Hybrydy przy ulicy Mokotowskiej w Warszawie, z nazwiskami jego założycieli: Jana Borkowskiego, Zbigniewa Namysłowskiego, Krzysztofa Sadowskiego, Bogdana Styczyńskiego oraz Janusza Zabieglińskiego.

UDOSTĘPNIJ:

Aktualności

Konferencja kończąca projekt „Patrimonium – zabytki piśmiennictwa”

czytaj więcej o Konferencja kończąca projekt „Patrimonium – zabytki piśmiennictwa”

Proces digitalizacji – metody i narzędzia

czytaj więcej o Proces digitalizacji – metody i narzędzia

Czytelnie Biblioteki Narodowej 19 grudnia będą nieczynne

czytaj więcej o Czytelnie Biblioteki Narodowej 19 grudnia będą nieczynne