Rowerem przez Europę: od ostatniej wojny ku następnej - Biblioteka Narodowa

EN

Rowerem przez Europę: od ostatniej wojny ku następnej

W swojej powieści Krainy fantazji z 1927 roku, napisanej w esperanto, Teo Jung opisał społeczeństwa Zachodu oczami podróżników z wyimaginowanej krainy spoza ziemskiego świata.

Podczas swojej podróży Lucien Péraire użyczał głosu ludziom z najróżniejszych środowisk i o odmiennych poglądach politycznych. W całej Europie obserwował, słuchał i gromadził wrażenia.

Jego perspektywa i pragnienie podróży były głęboko ukształtowane przez doświadczenie I wojny światowej, której zniszczenia oglądał jako dziecko. Swoją wyprawę rozpoczął z Paulem – niemieckim towarzyszem poznanym dzięki ogłoszeniu w „Sennaciulo”, głównym organie ruchu robotniczych esperantystów. Razem przejechali Europę na rowerze: w Wiedniu burżuazyjny ruch esperantystów przyjął ich z wyniosłością; w Budapeszcie działacze związkowi żyli w ukryciu. Po przekroczeniu Karpat i wjeździe do Polski mierzyli się z trudami słabo zaludnionych terenów górskich, gdzie brakowało jedzenia. Lucien, „vegetarema” (elastyczny wegetarianin), dostosował się, natomiast Paul miał trudniej. Po przejechaniu przez Galicję Lucien zanotował: „Polska jest bardzo różna od Rosji”.

Podczas swych podróży Lucien angażował się również w intelektualne debaty SAT. Czytał napisaną w esperanto Psychologię seksualną Siegfrieda Zieglera, która badała różnorodność męskiej seksualności. Zaniepokojony tym, że w ruchu wciąż istnieje zbyt wiele „ludzkich bestii”, Lucien zaproponował uchwałę kongresową: wprowadzenie edukacji seksualnej, aby osiągnąć równość kobiet i mężczyzn.

Cycling across Europe, from the last war towards the next one

In his 1927 novel The Lands of Fantasy, written originally in Esperanto, Teo Jung portrayed Western societies through the sharp eyes of travelers from an imaginary land beyond the earthly world.

During his travels, Lucien Péraire gave voice to people of the most varied social backgrounds and political opinions. Across Europe, he observed, listened, and collected impressions.

His outlook and desire to travel were deeply shaped by the First World War, whose devastation he had witnessed as a child. His adventure began with a German companion, met through a classified ad in Sennaciulo, the main publication of the Esperanto workers’ movement. Together, they cycled across Europe: in Vienna, the bourgeois Esperanto movement received them with hauteur; in Budapest, labour activists lived in hiding. Crossing the Carpathians into Poland, they faced the challenges of a sparsely populated mountain area, including scarce food. Lucien, vegetarema (a flexible vegetarian), adapted, while Paul struggled the most (F17). After passing through Galicia, Lucien noted: "Poland is very different from Russia." (F12).

During his travels, Lucien also engaged in SAT’s intellectual debates. He read Siegfried Ziegler’s Sexual Psychology, written in Esperanto, which explored the diversity of male sexuality. Concerned that too many "human beasts" still existed within the movement, Lucien proposed a congress resolution: to implement sexual education in order to achieve equality between men and women