#TataTeżCzyta2025

Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak zapraszają na kolejną edycję kampanii #TataTeżCzyta2025. Celem inicjatywy pozostaje niezmiennie promowanie czytelnictwa wśród mężczyzn – grupy, która według danych nadal czyta znacznie mniej niż kobiety. Jak pokazuje najnowszy raport Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa z 2024 roku, czytanie deklaruje 47% kobiet i 35% mężczyzn, co oznacza, że ponad 30% więcej kobiet niż mężczyzn czyta.
Biblioteka Narodowa jest patronem akcji #TataTeżCzyta
Czytanie łączy
Ubiegłoroczna kampania okazała się dużym sukcesem – odnotowano ponad 100 milionów wyświetleń w mediach tradycyjnych i internetowych. W działania włączyli się ojcowie, szkoły, biblioteki, firmy i instytucje. Tegoroczna edycja pod hasłem „Czytanie łączy” podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne, emocjonalne więzi. W nowej odsłonie organizatorzy zwracają uwagę, że zarówno czytanie, jak i sport to aktywności, które rodzice mogą – a nawet powinni – podejmować razem z dziećmi, traktując je jako formę rozrywki i źródło radości. Regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało.
Dołącz do akcji!
Kampania jak co roku pozostaje otwarta dla wszystkich chętnych – rodziców, bibliotekarzy, nauczycieli, aktywistów, firm, samorządów i dosłownie każdego, kto się chce włączyć. Nowe materiały, broszury i gadżety będą dostępne bezpłatnie i pomogą w organizacji lokalnych działań czytelniczych.
W kampanii #TataTeżCzyta2025 udział weźmie aż 50 wydawnictw, z których każde zaproponuje jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły zostaną podzielone na kategorie wiekowe i przedstawione w broszurze informacyjnej, zawierającej również porady, jak i dlaczego warto czytać z dziećmi na różnych etapach rozwoju.
Poradnik będzie dostępny gratisowo zarówno w papierze, jak i online na stronie www.tatateczyta.pl. Do kampanii dołączą także biblioteki, szkoły, przedszkola, centra kultury i księgarnie, które będą organizować spotkania czytelnicze z najróżniejszymi panami w roli głównej, oraz dystrybutorzy i liczne księgarnie internetowe, które będą wspierać kampanię online.
Ambasadorzy
O pozytywnym wpływie czytania organizatorzy #TataTeżCzyta mówią już od trzech edycji kampanii. Dotychczas inicjatywę wspierali znani aktorzy, dziennikarze sportowi, sportowcy i influencerzy. W tym roku jednym z nowych Ambasadorów został kierowca rajdowy, Rafał Sonik – z przesłaniem zachęcającym do czytania dzieciom i budowania w ten sposób wzajemnych relacji.
– W świecie, w którym coraz więcej rzeczy robią za nas maszyny, warto pielęgnować to, co ludzkie. Czytanie dziecku – z pozoru prosta rzecz – to w rzeczywistości jedna z najpiękniejszych form bycia razem. Gdy ojciec siada z synem nad książką, zaczyna się wspólna przygoda. Rozwijają się nie tylko wyobraźnia i ciekawość świata, ale przede wszystkim bliskość, która zostaje na całe życie. Takie chwile budują relację silniejszą niż niejedna wspólna wyprawa! – zachęca zwycięzca rajdu Dakar. Czytający, mówiący o tym ile czytanie im daje, są bardzo ważni.
Fundacja Powszechnego Czytania podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich i konieczność jego promocji jest tak oczywista jak zachęcanie do uprawiania sportu, i to z tego samego powodu – czytać powinniśmy dla zdrowia i dla przyjemności, regularnie, trochę, tak jak powinniśmy trochę się ruszać, nie wyczynowo, ale regularnie. Nic więc dziwnego, że wśród Ambasadorów kampanii znaleźli się zawodnicy drużyn koszykarskich Trefl Gdańsk i Trefl Sopot – czytający ojcowie, którzy chętnie mówią o tym, dlaczego i jak czytają z dziećmi.
Inauguracja kampanii
Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 15 maja br. podczas Warszawskich Targów Książki. Tego dnia o 15:30 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się wyjątkowy spektakl improwizowany „#TataTeżCzyta – TATA TEŻ IMPROWIZUJE” w wykonaniu Jachimek-Tremiszewski Trio.
Formuła wydarzenia odnosić się będzie do czytania dzieciom przez ojców – pełnego swobodnej improwizacji, modulowania głosu i wspólnego odkrywania treści. W programie przewidziano sporą dawkę dobrej zabawy oraz historie pełne zaskakujących zwrotów akcji. W spektaklu będą mogli wziąć udział wszyscy odwiedzający targi. Również w maju premierę będzie miał nowy spot kampanii – emitowany w mediach i przestrzeni publicznej, pokazujący długofalowy wpływ wspólnego czytania. Wystąpi w nim ojciec z synem, których poznamy już wkrótce.