Archiwum Wojciecha Karolaka w Bibliotece Narodowej

Dzięki hojnemu gestowi Artura Andrusa pisarza, poety, dziennikarza, artysty kabaretowego, do Biblioteki Narodowej trafiło archiwum osobiste Wojciecha Karolaka – wybitnego muzyka jazzowego, kompozytora, wirtuoza organów Hammonda.
Przekazane przez darczyńcę materiały to niemal wyłącznie rękopisy muzyczne, autografy lub kserokopie autografów, czystopisy, brudnopisy i szkice. Prezentują one bogaty dorobek twórczy Wojciecha Karolaka, a także jego wszechstronną aktywność artystyczną, na którą składają się: utwory instrumentalne, aranżacje piosenek, standardów jazzowych, piosenki autorskie, muzyka do reklam, dżingle, muzyka filmowa i teatralna. Kompozycje nierzadko zachowały się w kilku wersjach. Spuścizna dokumentuje współpracę Karolaka z wieloma wybitnymi jazzmanami – z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Wiesławem Pieregorólką, Jarosławem Śmietaną (m.in. Hendrix Project), Jackiem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem czy Sławomirem Wierzcholskim (Piątek wieczorem).
Ważne miejsce zajmują rękopisy utworów przeznaczonych do albumów Easy oraz Time Killers. Takie kompozycje, jak Good Times, Bad Times, Why Not Samba, Seven Shades of Blue, Instant Groove czy Time Killers, zdefiniowały oryginalny idiom twórczy Wojciecha Karolaka i weszły do kanonu polskiej muzyki jazzowej. Wśród ciekawych przykładów kompozycji instrumentalnych muzyka warto ponadto wymienić partytury Koncertu podwójnego na fortepiany i jazzowy big-band czy Ronda na smyczki i fortepian.
Obszerny fragment archiwum stanowią aranżacje związane zazwyczaj z okolicznościowymi koncertami i projektami muzycznymi – to m.in. opracowania utworów Krzysztofa Komedy, Andrzeja Kurylewicza, piosenek Kabaretu Starszych Panów i różnych standardów jazzowych. Z kolei muzykę teatralną znacząco reprezentują materiały muzyczne do Ubu Królem, …i Dekameron oraz musicalu Drakula (z librettem Ryszarda M. Grońskiego i Antoniego Marianowicza).
Ważne miejsce w twórczości Karolaka zajmuje muzyka komponowana do tekstów żony, Marii Czubaszek. W kolekcji znajdziemy kilkanaście partytur do piosenek (m.in. Miłość jest jak niedziela, Ballada o spełnionych snach, Wyszłam za mąż – zaraz wracam), a także muzykę do komedii teatralnej Kwadrat.
Archiwum Wojciecha Karolaka, poddane opracowaniu i fachowej konserwacji, stanie się częścią Archiwum Jazzu Polskiego – obok spuścizn Krzysztofa Komedy, Jana Borkowskiego, Benona Hardego, Zbigniewa Seiferta, Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza i innych przedstawicieli polskiego nurtu jazzowego.